Het eten van meer dan 80 gram ui per week gaat gepaard met een bijna 40% kleinere kans op dikke darmkanker, vergeleken met mensen die geen ui eten. De kans op kanker aan de eierstokken is 43% kleiner en de kans op strottenhoofdkanker 56%. Uien zitten boordevol antioxidanten met name quercetine.
In de Chinese geneeskunde worden uien gebruikt om angina te bestrijden.
Het regelmatig eten van uien gaat ontstekingen in het lichaam tegen.
Ook worden uien gebruikt om bacterie-infecties, ademhalingsziekten(astma) en hoesten tegen te gaan.
Uien zijn een zeer goed middel tegen griep en verkoudheid. Als je griep hebt en een verstopte neus dan is het goed on uienthee te drinken, rauwe ui te eten en een halve ui op het nachtkastje te leggen gedurende de slaap. De neus blijft dan open en je kunt goed ademhalen.
Uien zorgen voor stevige botten. De heupgewrichten krijgen meer stevigheid door het eten van uien. Ook de kapsels tussen de gewrichten en de gewrichten zelf varen wel door regelmatige consumptie van uien.
Uien zijn goed voor hart en bloedvaten, verlagen het risico op bloedklontering met als gevolg minder kans op een hartaanval. Er zijn sterke aanwijzingen dat uien een gunstig effect hebben op de mate waarin aderverkalking of atherosclerose ontstaat.
De natuurlijke mondverzorging is gebaat bij het eten van uien. Cariës en schadelijke bacteriën worden onschadelijk gemaakt en zelfs voorkomen.
Uien vergroten de weerstand tegen infecties en schimmels en verlagen de bloeddruk.
De stof quercetine in uien helpt te beschermen tegen hooikoorts.
Wanneer je wilt afvallen is het eten van uien aan te raden. Wanneer je ui eet, zal je lichaam namelijk minder vetcellen ontwikkelen. Het eten van ui bevordert ook de stofwisseling.